maandag 4 juni 2012

Maandag 4 juni (reisdag ) – van Liberal, KS naar Big Springs, NE (372 miles / 595 km)

Omdat we gisteren laat aankwamen, is vandaag de briefing pas om 11:00 uur. We staan om 09:00 uur op om ook nog even de blog te updaten, want gisteren kwam er niet meer van. Roelof heeft een beginnende verkoudheid  onder de leden en wil dit later tackelen met medicatie. Ook Charles was gister flink aan de kuch en vaak is dit een teken van een mogelijke virus-outbreak in de bus ;-) Iedereen is om 11:00 uur bij de bus en George vertelt dat dit een echte ‘Travel day’ is. Vanwege het omvangrijke hogedruksysteem (‘High Pressure Ridge’) boven ons hoofd, moeten we uitwijken naar de noordelijke staten in Tornado Alley. De trip voor vandaag is naar Big Springs, NE. De straalstroom ligt nog steeds veel te noordelijk (Canada) en er is voor vandaag zelfs een ‘Medium Risk Area’ voor Britsh Columbia (Calgary) uitgeroepen. Reisgenoot Chris komt daar vandaan en George zegt hem dat hij misschien wel een telefoontje van zijn vrouw kan krijgen dat er een tornado in zijn achtertuin is langs geweest. Ons chasegebied zal deze week dus erg noordelijk zijn en George sluit de staten North and South Dakota, Wyoming, en zelfs Montana (!) niet uit. Ons komt dit mooi uit, want in al die staten zijn we nog nooit geweest. Het is nog erg vroeg in de week om te roepen, maar voor aanstaande zaterdag ziet de verwachting er erg veelbelovend uit: tegen de Canadese grens kan het zeer heftig los gaan met een hoge tornadoverwachting.

Om 11:00 uur stappen er even verderop een klein Mexicaans ontbijtrestaurant binnen met veel ‘locals’. Het duurt even voordat iedereen zijn bestelling geserveerd krijgt.  Bij de ingang staat dan ook een huisregel: “Be patient with our service; this is not a fast-food restaurant” ;-) Om 13:00uur  rijden we Liberal, KS uit richting het noorden over I83 naar Garden City, KS. Als we net een uur onderweg zijn, zien we een paar cellen oppoppen en  de reisdag wordt spontaan een chasedag. Nu lag dit al een beetje in de bedoeling om eventuele buien te onderscheppen op onze weg naar het noorden. We gaan richting een mooie bui die CG (Cloud-to-Ground) bliksems produceert en in west-Kansas. Uit de bus proberen filmen we de ontladingen op afstand en na een half uur wordt het tijd voor een fotostop. Naast een groot geoogst veld planten we de statieven in de grond en de ‘lightning triggers’ doen hun werk. Maar na nog geen twee minuten worden we opgeschrikt door de ‘outflow’ van de bui die voor heuse een zandstorm zorgt. Iedereen vlucht de auto’s weer in en George heeft 5 minuten nodig om zijn contactlenzen weer op orde te krijgen en de meesten hebben last van stof in de apparauur. Maar we zitten niet voor niets in Kansas: ‘Dust in the wind!’

We rijden verder richting noord en komen in de derde staat van de tour: Colorado. Nog steeds ontwikkelen zich nieuwe buien om ons heen met alleen regen en af toe een verre CG.  Volgens de radar heeft een van de buien bij Burlington, CO toch nog anderhalf ‘quarter inch hail’ in zich en dat wordt dus het nieuwe target. Maar helaas, de bui sterft snel uit en wat overblijft is mooie Mammatus. We stoppen dan ook en George is George niet als hij stopt bij een windmolen met bijbehorende koeienkudde eromheen. We zitten dus aan de achterkant van de laatste bui van vandaag en hierna besluiten we om aan het avondeten te denken. In Burlington, CO willen we ‘The Route Steak’ aandoen, maar deze is nog niet open. We hebben ons namelijk een beetje vergist in de tijd (we zijn in een vroegere tijdzone ingereden!) en het is dan ook pas 16:30 uur (i.p.v. 17:30 uur). Dan maar Denny’s om de hoek (Roelof neemt een ‘burgertje’ en Bert doet even gezond). Daarna via de lange en kaarsrechte I 385 North naar het eindstation van vandaag: Big Springs, NE, op zo’n twee-en-een-half uur rijafstand.  Al met al weer een verrassende dag, want we hadden niet gedacht te chasen. Morgen wordt sowieso speciaal, want dan gaan we vanaf 16:04 uur MDT de Venusovergang fotograferen! We hopen dus op helder weer i.p.v. buien!

De briefing was kort: een reisdag naar het noorden.

Brad snuift wat poedersuiker naar binnen! ;-)

Tornadosirenes in Liberal, KS.

Onderweg rijden we langs een weerradarstation.

Voor een vliegvrij zicht op de eventuele buien.

Bereiken de opbollende Cumuli alsnog het buiensatdium?

De 'Powerful Lens' van Bert ziet ver vooruit.

De eerste cellen verschijnen op de horizon.

Bui met een 'Warning box'; het wordt dus toch een chasedag!

De eerste bui sterft helaas eerder uit dan gehoopt.

Een mooi regengordijn.

De 'Outflow' van de tweede bui zorgt voor een zandstorm!

Niet schuilen tegen regen, maar tegen zand.

Charles wilde via deze weg de buienkern in; slecht plan!

De achterkant van de tweede bui zorgde voor Mammatus.

Fotostop bij de windmolen met kudde koeien.

Panoramaopname van Roelof.

De imposante Mammatus vanuit de bus genomen.

Berts fisheyeopname onderweg vanachter het busraam.

Een parking in Burlington heeft wat wateroverlast.

Tijdens het eten geeft Bert aan George een muntgeldpuzzeltje.

Roelof krijgt zijn 'burgertje' uiteindelijk niet op. Gek he?

Bert heeft even een kalorienpauze ingelast: frisse kipsalade.

De afluiting van vandaag; morgen met Venus ervoor!

1. en nou maar hopen dat jullie wel die venusovergang zien, hier wordt het hamm & eggs!!